Over hoe banken en verzekeraars u inzichtelijk geld uit de zak halen

Hedenmorgen ontving ik van Interpolis het nieuwe polisblad voor mijn woonhuisverzekering. Dat is niet nieuw. Ik krijg die ieder jaar rond deze tijd. Mooie grote envelop. Wit. Groen Interpolis logo. Glashelder adresvenstertje. Je zou bijna in paniek raken als ze dat ineens veranderen. Maar ik ga het niet hebben over de envelop. Ik ga het hebben over de inhoud van de envelop.

Het polisblad. Die krijg je ieder jaar. Waarop staat welke verzekeringen je hebt afgesloten bij Interpolis. Keurig berekeningetje erbij hoe het totaalbedrag is opgebouwd. Inzichtelijk. Transparant. Glashelder! Mijn oog valt op “Dienstverlening Rabobank”. Welke dienstverlening? Ik ben dit jaar helemaal niet bij Rabobank naar binnen gelopen om over mijn woonhuisverzekering te praten. Sterker nog: die is ooit in 2003 afgesloten en loopt ieder jaar stilzwijgend door. Waarom betaal ik dan € 21,78 aan Interpolis? Ieder jaar weer. Al 9 jaar lang. Ik gooi het op Twitter.

Vervolgens rol ik van de ene verbazing in de andere. Rabobank Voorne-Putten Rozenburg reageert op mijn tweet en verwijst me naar de website van Interpolis. Daar lees ik onder andere:

In plaats van een provisie (percentage van de premie) hanteren ze vaste vergoedingen die in verhouding staan met de inspanningen die de Rabobank levert om de klant van dienst te zijn.

Dus Interpolis én Rabobank rekenen alvast € 21,78 met me af voor het geval ik een vraag heb voor één van de Rabobank medewerkers over mijn woonhuisverzekering. Of ik dat ook daadwerkelijk ga doen is een tweede vraag. Ik betaal dus al, terwijl ik nog geen enkele dienst heb afgenomen. Tijd voor een bezoekje aan Rabobank Voorne-Putten Rozenburg.

“Goedemiddag”
“Goedemiddag mevrouw”
“Ik heb een vraag over het nieuwe polisblad van mijn woonhuisverzekering. Nou ja eigenlijk geen vraag. Ik kom gewoon 10 minuten van uw tijd verspelen.”
(De Rabobank medewerker kijkt me aarzelend aan)
“Het gaat namelijk hierom. Ik betaal ieder jaar € 21,78 voor dienstverlening Rabobank, maar eigenlijk doen jullie daar nooit wat voor. Sterker nog het staat hier op de website van Interpolis.”
(Rabobank medewerker kijkt me glimlachend aan)
“Dat klopt mevrouw. Dat doen alle banken en verzekeraars.”
“Allemaal?”
“Ja allemaal. Alleen wij maken het inzichtelijk.”
“Oh ja dat is wel fijn dan. Dan weet ik tenminste dat ik dit gesprek al betaald heb.”
“Dat klopt”
“Maar u bent het toch wel met me eens dat dit bizar is. 20% van het totaalbedrag van mijn woonhuisverzekering is reeds in rekening gebracht om met u te mogen praten. Hier en nu.”
“Ja ik weet het mevrouw, maar dat is nou eenmaal zo.”
(Inmiddels heeft meneer de Rabobank medewerker een glimlach van oor tot oor)
“Nou gezellig hoor zo kletsen. Ik kom volgend jaar weer terug, want ik heb dan toch al betaald voor dit gesprek.”
“Dat mag mevrouw”
“Er is natuurlijk niemand die ieder jaar bij Rabobank naar binnenloopt en gezellig met een medewerker over zijn/haar woonhuisverzekering gaat praten.”
(Meneer de Rabobank medewerker trekt glimlachend zijn schouders op)
“Nou ja ik wens u nog een fijne dag en tot volgend jaar dan maar.”
“Tot ziens mevrouw”

Er zullen nu ongetwijfeld mensen zijn die denken “Ach meid maak je niet zo druk, het is maar € 21,78.“. Dat klopt. Maar wacht even… Reken je even mee?

Volgens Rabobank hebben zij ruim 1 miljoen hypotheken afgesloten. Dat betekent dat er dus ook ruim 1 miljoen woonhuisverzekeringen zijn afgesloten. Volgens Interpolis betaalt iedere verzekerde tussen de € 1,00 en € 2,50 per maand voor “dienstverlening Rabobank”. In mijn geval is dat € 1,815 per maand. Redelijk gemiddeld. € 21,78 x 1 miljoen hypotheken (het zijn er zelfs nog meer) betekent dat Interpolis een krappe € 22.000.000 incasseert. En dit alleen om gebruik te kunnen maken van een Rabobank medewerker om je verzekering bij Interpolis te regelen. En dat ieder jaar weer. Je hoeft er niks voor te doen. Alleen netjes betalen.

Maar nog iets. Rabobank schrijft op haar website bij de “values“: “Rabobank Group wants to be fair, honest, conscientious and trustworthy in all its dealings”. Interpolis heeft niet specifiek een pagina op hun website. Wel is te lezen: “Vertrouwen en gelijkwaardig­heid zijn nog steeds de basis voor onze manier van werken.”

Het verbaast me niks dat mensen de financiële wereld niet meer vertrouwen. Hoeveel “verborgen” kosten zouden we nog meer betalen? Ieder jaar weer.

Wel een fijn gevoel trouwens dat Interpolis alvast Rabobank voor me betaald heeft. Weer een zorg minder.

14 replies to “Over hoe banken en verzekeraars u inzichtelijk geld uit de zak halen”

  1. Ik denk dat het redelijk “fair” is aangezien Rabobank/Interpolis deze kosten specificeren en bij andere all-in-one prijzen weet je niet wat de commissie van de wederverkoper is.

      1. @chantalcoolsma Kosten die niet opgebruikt worden heten bedrijfsmatig “marge”. Naast 10 minuutjes baliewerk wordt daar vast ook mee betaald: Alle reclame-uitingen, folders, voorlichting, vierkante-meters kantoor etc. Plus een stukje winst. Als je een paar schoenen koopt is die marge wel 100% tot 400%.

  2. Ik heb bij Rabo een volledige all risk motorrijtuigenverzekering plus rechtsbijstandverzekering lopen en betaal 70,75 euro dienstverlening. Ik lees dat er per afzonderlijke verzekering varierende tarieven in rekening worden gebracht die samen dit bedrag opleveren. Maar dan nog, wat is er voor inzichtelijks aan als alleen het totaalbedrag wordt genoteerd?

  3. Bij tussenpersonen is het altijd geweest dat de massa betaalt, een solidariteitsbeginsel.

    Stel jouw woning brandt volledig af, dan is de Rabobank hier vele uren mee bezig. Voor deze uren wordt vervolgens geen rekening verstuurd. Best prettig toch? Vooral als een bankmedewerker +/- € 75,- per uur kost..

  4. Haha, mij bekroop précies hetzelfde gevoel toen ik dat bedrag op de polis zag staan. Toen ik mijn ongenoegen op twitter gooide kreeg ik ook een aantal standaard “kluitje & riet” tweets terug. Ik heb besloten om alvast nu mijn camera die in 2015 gestolen gaat worden te claimen, en daarna weg te gaan bij Interpolis.

  5. Ons gevoel,précies hetzelfde toen ik dat bedrag op de polis zag staan. Mijn ongenoegen op twitter gooien heeft geen zin lees ik. Het is gewoonweg schandalig. Ik heb 10 jaar geen gebruik gemaakt van advies bij de rabobank dit betekend voor ons +/-€ 1100,- betaald voor wie of wat?
    Als mensen een advies hebben hoor ik dit graag.

  6. Ook ik heb een Alles-in-1-polis bij Interpolis en ontving een nieuwe polis. Dienstverlening Rabobank 98,37 euro. Heb de verzekeringen in 1993 afgesloten in verband met de aankoop van een huis. Betaal dus al sinds die tijd voor dienstverlening die ook nooit heb gehad. Begrijp nu waar die vette bonussen van betaald worden. Heb vanochtend de Rabobank gebeld om mij te beklagen en aangeven dat ik helemaal geen advies wil, dus waarom ervoor betalen. Dit was nu eenmaal zo, was het antwoord. Dan moet ik maar elders een verzekering afsluiten. Dat is het beste advies tot nu toe…

  7. Ook ik heb grote moeite met de dienstverleningskosten Rabobank t.b.v. Interpolis.Ik betaal maandelijks meer dan 10 procent van het premie bedrag hiervoor terwijl er geen of bijna geen dienst verleend wordt.De polis komt jaarlijks rechtstreeks van Interpolis en bij schademeldingen wordt ik direct doorverbonden met Interpolis.Bij een vraag aan Rabobank Venlo over een verzekering ben ik tot tweemaal toe niet teruggebeld en ook mailtjes worden niet of naar behoren beantwoord.Op mijn vraag wat de dienstverlening inhoudt weet niemand van de Rabo het antwoord.Op de site vond ik het antwoord en ik citeer:We attenderen u periodiek op de mogelijkheid om te beoordelen of er door veranderingen in uw persoonlijke of financiële situatie wijzigingen in uw verzekering nodig zijn.Laat me niet lachen!De Rabobank heeft jarenlang geen contact met mij opgenomen en onlangs heb ik zelf ontdekt dat ik ver oververzekerd ben wat de opstalverzekering betreft.De Rabo zou voor een hertaxatie zorgen,nou ik wacht er al drie maanden op.Hoezo dienstverlening?Ik overweeg om over te stappen met al mijn verzekeringen .Jammer voor Interpolis.

  8. IK DEEL MIJN MENING met chantal coolsma dat dienstverlening rabobank eigenlijk veel te duur is

  9. Ik ben zelf adviseur en geen fan van Rabobank maar in uw artikel gaat u te kort door de bocht. Ook heb ik grote moeite met de opvatting dat als u geen gebruik heeft gemaakt van de dienstverlening er geen kosten ten behoeve van u zijn gemaakt.
    Om u een blik achter de schermen te geven: Iedere adviseur (dus ook Rabo) wordt geacht een hele administratie bij te houden van alle polissen, gesprekken, etc. Daarnaast moet men verplicht jaarlijks een contributie betalen aan de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Kosten hiervan bedragen voor mijzelf als zzp-er € 1.200,- per jaar ofwel € 100,- per maand. Dit is overigens een jaarlijks (met vele procenten) stijgend bedrag. Administratiesysteem: € 220,- per maand. Beroepsaansprakelijkheidsverzekering: € 50,- per maand. Cursussen om mijn kennis op peil te houden en mijn klanten goed te blijven bedienen € 50,- per maand. Huisvesting: voor iedere adviseur verschillend maar veronderstel maar eens € 500,- per maand. Tel daarbij op accountant (€ 80,- p. mnd), telefoonkosten, verplichte abonnementen op vakbladen en permanente actualiteiten en je zit makkelijk op minimaal € 1.000,- á € 1.100,- aan kosten. Per maand. Voor een zelfstandige zonder personeel. Dan is er nog geen klant binnengelopen, heeft niemand een schade gemeld, is er geen verzekering gesloten en nog geen stuiver verdiend. Ik praat over vaste kosten.
    Al deze kosten zullen voor Rabo veel hoger zijn. Dan heb ik het nog niet over personeelskosten, die rijzen in Nederland de pan uit.
    Als u geen doorlopende kosten wilt betalen maar alleen als u de adviseur nodig heeft dan komen op die momenten de kosten te liggen. Er waaien dakpannen van uw dak bij een flinke storm. Schademelding: Wilt u € 500,- betalen anders nemen we uw schade niet in behandeling. U heeft een aanrijding gehad: € 750,- want we moeten contact met de tegenpartij opnemen. ‘Adviseur, ben ik wel voldoende verzekerd?’. ‘Geen idee, maar als ik langs moet komen en vergelijkingen moet maken kost u dat € 695,-‘. U voelt al dat dat geen werkbare situatie is.
    Als u een leuke rok koopt in de winkel betaalt u veel te veel geld voor dat lapje katoen. Maar in het bedrag zitten de kosten voor alle klanten die kwamen kijken maar niet kochten, de kosten van de winkel, de fabrikant, de katoenkweker, etc. etc. Ik kan maar niet begrijpen waarom mensen dit wel zien en niet de kosten die gemoeid gaan met het verzorgen van een stuk zekerheid en het geven van goede adviezen.

    1. Hoi Michel,

      Ik heb inmiddels geen verzekeringen meer via Rabobank en/of Interpolis. Maar volgens mij ligt de hele administratie bij Interpolis. Ik betaalde rechtstreeks aan Interpolis en kreeg ook alle papierwinkel van Interpolis. Waarom dan iets betalen aan Rabobank? Alle voorbeelden die je noemt, regelde ik direct met Interpolis. Rabobank was alleen in beeld bij afsluiten verzekering in combinatie met hypotheek.

      Ik ben zelf ZZP’er en verwijs regelmatig klanten naar bv een hostingpartij om hun website te laten hosten op het internet. Daar verdien ik toch ook niks aan? Zou gek zijn als die hostingpartij aan een klant een x bedrag zou berekenen voor “Dienstverlening Chantal”. En dat maandelijks.

      Ik betaal graag voor iets wat ik daadwerkelijk gebruik. Als ik een adviseur nodig heb, ben ik best bereid om een x bedrag extra te betalen om de kosten te dekken.

Leave a Reply